Glass Lined Diaphragm Valves

مهمترین معایب ولو دیافراگمی سرامیکی این است که در برابر تنش‌های حرارتی ناگهانی مقاومت بالایی ندارد که این امر منجر به ایجاد ترک‌های بسیار ریز در آن‌ها می‌شود و به مرور بدنه داخلی ولو را غیر قابل استفاده می‌کند. همچنین در بسیاری از موارد این نوع از شیرآلات صنعتی بر اثر برخورد ابزار در هنگام تعمیرات و یا حمل غیر اصولی شکسته میشند و لبه‌های فلنج‌های آن‌ها لب پر می‌شود.
شیرآلات دیافراگمی گلاس لاین می‌توانند به صورت فلنجی و در موارد بسیار کمی به صورت رزوه‌ای یا دنده‌ای ساخته شوند. این نوع از شیرآلات با بدنه‌هایی از جنس cast iron یا چدن ریختگی ساخته می‌شوند.

ویژگی‌های شیرآلات دیافراگمی

شیرآلات دیافراگمی در برابر سیال‌های اسیدی و خورنده مقاومت بسیار بالایی دارند، همچنین شیرآلات با روکش گلاس لاین در برابر سیالاتی که منجر به سایش درون شیرآلات می‌شوند نیز مقاومت دارند. عمدتاً سیال‌های دوغابی که حاوی ذرات جامد معلق هستند منجر به سایش درون شیرآلات می‌شوند که جنس Glass در برابر این سایش بسیار مقاوم می‌باشد.
در شکل زیر می‌توان به مقایسه‌ای ما بین لاینر‌های گلاس و رابر‌ها و تفلون‌ها و… پرداخت. همانطور که قابل مشاهده است، تنها لاینری در برابر سیال‌های خورنده و سیال‌های ساینده مقاوم هستند، لاینر‌های گلاس هستند. PTFE و PFA فقط در برابر خوردگی مقاوم هستند و سافت رابر‌ها و PP در برابر سایش مقاوم هستند. نمای داخلی شیر گلاس لاین

نمای داخلی شیر گلاس لاین

کاربرد شیرآلات دیافراگمی گلاس لاین

درون شیرآلات دیافراگمی را می‌توان با روکش‌های مختلفی از جمله soft rubber، hard rubber، glass lined، PVC، PTFE، PFA و… لاینینگ کرد. شیرآلات دیافراگمی گلاس لاین یا سرامیکی برای سیال‌هایی با خورندگی و دمای بالا استفاده می‌شوند. شیرآلات دیافراگمی گلاس لاین (Glass lined diaphragm valve) برای جا‌هایی که تمیزی و پاکیزگی سیال و خط اهمیت دارد، بسیار پرکاربرد هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع دارویی و تولید آنتی بیوتیک اشاره کرد. در واقع سطح بسیار صیقلی و صاف گلاس، اجازه تمیز کردن راحت ولو را به اپراتور‌ها می‌دهد. روکش گلاس لاین عمدتاً به رنگ آبی می‌باشد.

ولو دیافراگمی گلس لاین در محدوده فشاری ۱- تا ۲۵ بار و دمایی ۶۰- تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد می‌تواند فعالیت کند. سطح داخلی شیرآلات گلاس لاین غیر قابل نفوذ در برابر سیال‌ها می‌باشد در صورتیکه شیرآلات دیافراگمی با لاینر‌های پلاستکی بسیار نفوذ‌پذیر می‌باشند و این خاصیت در جا‌هایی که چند منظوره است و چندین سیال مختلف ممکن است از درون ولو عبور کند، اهمیت دارد.

مقاومت لاینرهای مختلف در برابر سایش و خوردگی

مقاومت لاینرهای مختلف در برابر سایش و خوردگی

مواد معدنی، اسید‌های بسیار قوی، کلر و ترکیبات آن، دی اکسید تیتانیوم، خمیر کاغذ، از جمله سیال‌های مرسومی هستند که برای تنظیم دبی آن‌ها از شیرآلات دیافراگمی گلاس لاین استفاده شده است.
بدنه شیرآلات دیافراگمی گلاس لاین عمدتاً بر اساس استاندارد BS EN ۱۵۶۱ و GJL ۲۵۰ ساخته می‌شوند. شیر آلات دیافراگمی از جنس Glass می‌توانند دیافراگم‌هایی از جنس EPDM، EPDM با روکش PTFE، Butyl، Natural rubber و… داشته باشند.

از مهمترین سازندگان شیرآلات دیافراگمی glass lined می‌توان به برند‌هایی همچون Saunders، ITT Grinell، Dia- Flo اشاره کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *